Zarządzanie firmą

Dyrektywa Omnibus – utrudnia działalność czy zwiększa Twoją wiarygodność?

Dyrektywa Omnibus wprowadzona przez Parlament Europejski w 2023 roku wprowadza precyzyjnie określone zasady mające na celu ochronę praw konsumenta. Reguluje kwestie dotyczące ustalania cen, uczciwości w kwestiach związanych z opisywaniem towaru, czy to przez przedsiębiorcę, czy też przez innych klientów,  reguluje również kwestie ochrony danych osobowych.

Czy dyrektywa Omnibus może działać również na korzyść przedsiębiorcy?

dyrektywa omnibus

Kilka głównych zasad

Aby dostosować się do nowej dyrektywy, należy w swojej działalności handlowej pamiętać o tym, że:

– klient musi wiedzieć, jaka była cena towaru w ciągu ostatniego miesiąca,

– klient ma prawo wiedzieć, według jakich kryteriów posortowane zostały produkty na stronie, z której korzysta robiąc zakupy lub porównując u różnych dostawców ceny artykułu, którego kupnem jest zainteresowany,

– klient ma prawo do informacji, że kupuje towar po cenie innej, niż ta, po której nabywają go inni klienci,

– klient musi mieć pewność, że opinie o produkcie, który planuje zakupić wystawione zostały tylko przez osoby, który również go kupiły,

– klient ma prawo wiedzieć, kim dokładnie jest sprzedawca, z którym zawiera umowę kupna. Najwięcej informacji znajdziesz tutaj: https://www.atomstore.pl/dyrektywa-omnibus-sprzedaz-b2b.

Regulamin, reklamacja, umowa

Dyrektywa Omnibus rozszerza prawa konsumenta również w kwestii reklamacji towaru. Czas na złożenie reklamacji wydłuża do dwóch lat – przedtem był to rok , przedsiębiorcy zaś na jej rozpatrzenie pozostawia 14 dni – wcześniej 30.

Dyrektywa reguluje również kwestię tego, co dokładnie oznacza, że towar spełnia wymogi umowy zawartej pomiędzy sprzedającym a kupującym. Zasady reklamacji powinny być dokładnie określone w regulaminie strony internetowej sprzedawcy. Nowe zasady są na tyle precyzyjne, że starannie napisany regulamin pomoże wyeliminować większość sporów pomiędzy dwiema stronami.

Wydaje się że dyrektywa Omnibus zwiększa przede wszystkim prawa klientów, w dłuższej perspektywie może jednak wpłynąć na poziom zaufania do przedsiębiorców i tym samym zwiększyć ich wiarygodność.

Sprawdź także...